Karol Su/Ka – ur. w 1973 r. Muzyk, producent, malarz samouk. Aktywny artystycznie od 1988 r. Twórca takich elektronicznych projektów jak Arkona, Escape From Warsaw czy elektro-punkowy Street City Nomads. Inicjator pierwszych w Polsce nielegalnych imprez rave’owych (acid parties).

Prace:

Wujek Adi, 2012
akryl na płótnie
Teleport 96, 2010
akryl na płótnie
Youth ’88, 1988
gwasz, tempera na desce

Obraz „Youth ’88” jest jedną z najwcześniejszych prac Karola Su/Ki, powstał w czasach licealnych, kiedy artysta zakładał swoje pierwsze punkowe kapele. Przedstawia dziecko-partyzanta z nienaturalnie dużym karabinem w rękach i przywodzi na myśl fotografie prasowe, które docierają z targanych konfliktami krajów Ameryki Południowej i Afryki. Obraz dobrze oddaje ekspresyjną, chropowatą estetykę zdominowanych przez punkową wrażliwość lat 80. i pacyfizm, który przenikał sztukę tego czasu. Temat wojny jest obecny także w późniejszych pracach Su/Ki, jak „Teleport 96” czy „Wujek Adi”. Przerażająca personifikacja zła i przemocy, jaka emanuje z tego portretu, budzi całkiem aktualną zgrozę wobec powrotu tendencji autorytarnych w światowej polityce.

Genesis, 1995-2007
Tesco Warriors, 2014
olej na płótnie

„Tesco Warriors” to ironiczne przedstawienie miejskiej dżungli za pomocą mapy dla współczesnych tubylców, której punkty orientacyjne wyznaczają supermarkety. To przedłużenie wątków obecnych w twórczości muzycznej Su/Ki – na płycie „Nuclear War Now” jego zespołu Street City Nomads znalazły się takie utwory jak „Hipermarket”, „Shopping macht frei” czy „Na chuj ci to?”, krytykujące globalny kapitalizm i kulturę konsumpcyjną. Z kolei w „Genesis” motywy zaczerpnięte z kultury masowej (Myszka Miki, pin-up girls) zostają wpisane w tytułową opowieść o powstaniu świata, śmierci i kosmosie.

Colorado Dream, 1996
kolaż
4 żywioły, 1994
akryl na płótnie
Zjednoczenie 1, 1994
Zjednoczenie 2, 1995
Mandala, 1993
Wizyta, 1998
Ikar, 2010
akryl na płótnie
Uzdrowiciel, 2014
akryl na desce
dzięki uprzejmości artysty

W latach 90. malarstwo Su/Ki ewoluowało w kierunku psychodelicznych, fluorescencyjnych mandali, które były wyrazem fascynacji pierwotną, transową energią muzyki techno. W jego malarstwie pojawiają się motywy związane z duchowością Wschodu, i szamanizmem. Ostre, jaskrawe kolory jego prac, przeznaczone do prezentacji w ultrafioletowym świetle, przywołują skojarzenie z narkotycznymi „tripami” i oprawą podziemnych rave’owych imprez.

navi_black