Radosław Perlak – ur. w 1979 r. w Poznaniu. Malarz, ilustrator, pisarz. Służył w Legii Cudzoziemskiej. Od 1999 r. odbywa karę dożywotniego więzienia w Zakładzie Karnym w Rawiczu. W więzieniu zdał eksternistycznie maturę. Napisał trzy książki. Najnowsza z nich, „Wszyscy możemy być więźniami” (2015), jest krytyką polskiego systemu penitencjarnego.

Prace:

Dream about Dauha, 2012-2014
olej na płótnie

Fotorealistyczny portret emira Kataru to kąśliwy komentarz na temat instytucji prawa łaski prezydenta w Polsce. Jak często w przypadku prac Perlaka, krytyczny sens obrazu ujawnia się po przeczytaniu towarzyszącego mu tekstu: „To mit, że każdy więzień w Polsce może napisać do Prezydenta prośbę o ułaskawienie. Więzień taki jak ja może równie dobrze pisać na Berdyczów. W rzeczywistości bowiem prośba taka trafi do sędziów, którzy go skazywali, potem (w praktyce nie ma już żadnego »potem«) do Prokuratora Generalnego, a na końcu do urzędników z Kancelarii Prezydenta. Ci ludzie ją rozpatrują w z góry wiadomy sposób. W praktyce więc żaden polski Prezydent nie przeczyta prośby o ułaskawienie więźnia w podobnej sytuacji do mojej. Aby dać sobie jakiekolwiek szanse, postanowiłem poprosić o akt łaski kogoś tak bogatego i wpływowego, jak emir Kataru. Jeżeli uważacie, że to była głupota albo szaleństwo z mojej strony, to większym szaleństwem jest próba pisania o ułaskawienie do polskiego Prezydenta. (…) »Dream about Dauha« odzwierciedla swoimi rozmiarami (waży 20 kg) i ogromnym nakładem pracy moje wielkie pragnienie wydarcia się stąd, aby móc malować równie ogromne obrazy na wolności. I zarazem – wielką w tym względzie zawiedzioną nadzieję”.

The portrait of Ayaan Hirsi Ali, 2016
Europe vs. ISIS, 2016
olej na płótnie

„Europa, o najbogatszej na świecie łącznej gospodarce i bardzo potężnych, nowoczesnych siłach zbrojnych, zdaje się jakby zapatrzona w swoje luksusowe życie, lękliwa i zupełnie niezdolna do wspólnego, skutecznego działania – pisze artysta o obrazie »Europe vs. ISIS«. – Ani nie niszczy militarnie garstki fanatyków na pustyni, ani nie otwiera drzwi dla uchodźców, ani ich nie zamyka. Jak irracjonalne widmo krąży po Europie strach przed terrorystami i muzułmanami, którzy będą molestować białe kobiety. Nikt nie liczy, ilu w tym samym czasie białych, niemuzułmańskich mężczyzn gwałci i molestuje białe, niemuzułmańskie kobiety. W Europie istnieje 1000% większe prawdopodobieństwo śmierci w wyniku upadku na schodach, niż na skutek ataku terrorystycznego. Jeżeli tam, w Muzeum Śląskim, są jakieś schody, to bójcie się ich dziesięć razy bardziej niż terrorystów”. Dyskusji medialnej wokół islamu artysta poświęcił też drugi obraz – portret Ayaan Hirsi Ali, pochodzącej z Somalii publicystki i działaczki feministycznej. Jako była muzułmanka stała się jedną z najostrzejszych krytyczek tej religii, wzywającą do jej reformy w duchu poszanowania praw człowieka.

Nude of Lucie Boswell, 2016
olej na płótnie
Dzięki uprzejmości artysty

Obraz „Nude of Lucie Boswell” powstał na podstawie fotograficznego autoportretu przesłanego artyście do Zakładu Karnego w Rawiczu przez Lucie Boswell – amerykańską malarkę, z którą Perlak koresponduje od kilku lat.

navi_black