W marcu 2017 roku Stanisław Garbarczuk rzucił pod bramę Sejmu RP własnoręcznie uszytą rękawicę, wyzywając tym samym na pojedynek przedstawicieli polskich władz. Rekwizyt z performansu łączy sekcję „Polska płonie” z „Sava Putin Sava” poświęconą wojnie. Słowo to, podobnie jak w latach osiemdziesiątych, odmieniane jest dziś przez wszystkie przypadki – do określenia ostrego konfliktu w życiu społecznym („wojna polsko-polska”), realnych działań militarnych na Ukrainie, w Syrii i innych częściach świata, ale też jako wyraz lęku o przyszłość. Obok pacyfistycznych prac ze schyłkowego okresu PRL autorstwa Anny „Mirosavy” Bachanek, Ewy Bloom-Kwiatkowskiej i Karola Su/Ki pojawiają się współczesne rysunki Damiana Czeladki (m.in. tytułowy „Sava Putin Sava”) oraz obrazy Radosława Perlaka i Ryszarda Szozdy. Inspiracją malarstwa tego ostatniego są filmy z egzekucji dokonywanych przy użyciu dronów na Bliskim Wschodzie przez armię USA, publikowane w serwisie YouTube przez anonimowych internautów w formie kompilacji opatrzonych muzyką techno.

navi